Válassza az Oldal lehetőséget

7+1 pontban az új hírközlési szabályokról

7+1 pontban az új hírközlési szabályokról

1. Szerződéskötés

  • Ezentúl egyes előfizetői csoportoknál az eddig megszokott ÁSZF-en és az egyedi előfizetői szerződésen kívül az előfizetői szerződés részét képezi az előzetes tájékoztatás és a szerződés adatainak rövid összefoglalója is.
  • Előzetes tájékoztatás: Előfizetői szerződés megkötésekor az ÁSZF mellé – vagy annak részeként – előzetes tájékoztatót kell a szolgáltatóknak adniuk az előfizetőnek az olyan témakörökben, mint a szolgáltatás minőségi paraméterei, díjai vagy az előfizetői szerződés időtartama. A tájékoztatónak tisztáznia kell azt is, hogy az előfizető milyen feltételekkel mondhatja fel határozott idejű szerződését, milyen jogai vannak hibás teljesítés esetén, valamint számos információt a szolgáltatóváltással és a számhordozással kapcsolatban. Mindezen felül tájékoztatni kell az előfizetőt azokról a szolgáltatói intézkedésekről is, amelyek a hálózat és a szolgáltatás biztonságának védelme céljából a biztonsági események és a hálózatot fenyegető kockázatok kezelésére születtek. Az egyes szolgáltatástípusoknál pedig az előzetes tájékoztatásnak további tárgyköröket is érintenie kell.
  • Szerződés-összefoglaló: Ezen kívül az egyes ajánlatokról egy egész Európában egységes formátumú, rövid összefoglalót kell adni az előfizetőnek, amely röviden és áttekinthetően írja le a szerződés elemeit. Emellett az egyedi előfizetői szerződés megmarad, de fő funkciója már a szerződő felek adatainak és nyilatkozatainak rögzítése.

2. Egyoldalú szerződésmódosítás

  • A szolgáltatók jogosultak az előfizetői szerződés egyoldalú módosítására, erről az előfizetőket 30 nappal hamarabb értesíteniük kell a korábbi gyakorlatnak megfelelően. Változás azonban, hogy ilyenkor az előfizetők 45 napon belül ezentúl nemcsak a számukra hátrányos, hanem bármilyen érdemi módosítás miatt felmondhatják további jogkövetkezmények nélkül a szerződést, még akkor is, ha az határozott időre szól valamilyen kedvezményért cserébe.
  • Ez alól kivétel, ha a módosítás a szolgáltató jogszabályi kötelezettségéből fakad, vagy azt hatósági döntés miatt teszi, illetve ha a változtatás csak előnyt hoz az előfizetőnek, vagy ha adminisztratív jellegű és nem hátrányos az előfizető számára.

    3. A határozott idejű szerződés felmondása

    Az előfizető bizonyos esetekben jogosult hátrányos következmény nélkül felmondani határozott idejű szerződését – például a szolgáltató hibás teljesítése miatt vagy a 4. pontban kifejtett, szolgáltatáscsomagokra vonatkozó konkrét esetben.

    Hibás teljesítést jelent ilyenkor, haa szolgáltató a szolgáltatást 30 napig nem az előfizetői szerződés szerint teljesíti,

    • a szolgáltató egy felmerülő hiba kijavítására nyitva álló 72 órás határidő eredménytelen eltelte után a hibát további 15 napig nem tudja kijavítani,
    • az előfizető a felmondása előtti 90 napban több mint 10 hibabejelentést tett, (akkor is, ha a szolgáltató a hibákat elhárította),

    Azonban ezekben az esetekben a szolgáltató követelheti az esetleges készülékvásárláshoz kapcsolódó kedvezmények megtérítését, így az előfizető elveszítheti a kedvezményes áron kapott berendezés (például telefon, tévékészülék, laptop) árkedvezményét. Ez esetben a szolgáltató kérheti az általa ténylegesen nyújtott kedvezmény megtérítését, figyelembe véve a berendezés maradványértékét is. De az előfizető dönthet úgy is, hogy nem tartja meg a berendezést, ekkor természetesen a kedvezményt sem kell megtérítenie. Ha az eszköz megtartása mellett dönt, akkor az azon lévő hálózati korlátozást a szolgáltatónak ingyenesen fel kell oldania legkésőbb az elszámolással egyidőben. Ha ez elmarad, az előfizető kötbérre is jogosult.

    4. Szolgáltatáscsomagok

    • Ha az előfizető szolgáltatáscsomagjában van legalább egy internet- vagy telefonszolgáltatás, úgy a csomag minden elemére alkalmazni kell a fogyasztók magasabb szintű védelmét szolgáló szabályokat.

    • Szolgáltatáscsomagnak minősül, ha az előfizető egy előfizetői szerződés vagy egymással szorosan összefüggő szerződések keretében több szolgáltatást vagy végberendezést (pl. vezetékes telefont vagy routert) is igénybe vesz. Ilyenkor a szolgáltató egyoldalú szerződésmódosítása esetén a csomag minden elemére vonatkozik, hogy az előfizető hátrányos jogkövetkezmények nélkül 45 napon belül felmondhatja a szerződést, valamint kérelmezheti a számhordozást az előfizetői szerződés megszűnését követő 31 napon belül.

      Szolgáltatóváltás

      5. Szolgáltatóváltás

      A telefonos számhordozás mellett lehetőség van arra is, hogy az előfizető az internetszolgáltatók között is szünetmentesen válthasson.

      01. Az új szolgáltatónál kell kérnie a szolgáltatóváltást

      Ehhez az új szolgáltatónál kell kérnie a szolgáltatóváltást, aki intézkedik a korábbi szerződés felmondásáról és együttműködik az előző szolgáltatóval abban, hogy a váltáskor a szolgáltatás kiesése ne legyen több egy munkanapnál. Ha a szolgáltató a bekötést késve vagy hibásan teljesíti, a szabályozás kompenzáció fizetését írja elő. A kompenzációt az előfizető részére főszabály szerint az átvevő szolgáltató fizeti.

      02. Ha e-mail-szolgáltatást is igénybe vesz

      Ha valaki egy szolgáltatótól az internet-előfizetés mellett e-mail-szolgáltatást is igénybe vesz, és az internet-hozzáférésre vonatkozó előfizetői szerződés megszűnik, akkor az előfizető kérésére a szolgáltatónak még legalább fél évig biztosítania kell a hozzáférést a fiókhoz, vagy továbbítania kell az üzeneteket egy az előfizető által megadott e-mail-címre. Az előfizetői szerződés megszűnése után a szolgáltató köteles még egy évig biztosítani az előfizetőnek, hogy hozzáférjen az előfizetői szerződésével kapcsolatos, elektronikus tárhelyen tárolt információkhoz.

      03. 6. A számhordozás utólag is lehetséges és ingyenes

      Ha az előfizető felmondja a szerződését, hívószáma megtartását a szerződés megszűnése utáni egy hónapban is kérheti. Ez az utólagos számhordozás. Ennek keretében a volt előfizető a számát ingyen áthordozhatja egy másik szolgáltatóhoz.

      %

      LOREM IPUSM ORESTEM

      %

      LOREM IPUSM ORESTEM

      %

      LOREM IPUSM ORESTEM

      7. Tájékoztatás a legolcsóbb díjakról

      A szolgáltatóknak az előfizetők kérésére, illetve jogszabályi előírás alapján rendszeres időközönként tájékoztatást kell adniuk az előfizetőiknek elérhető legkedvezőbb díjakról.

      Az elérhető legkedvezőbb díjak

      A szolgáltatóknak az előfizetők kérésére, illetve jogszabályi előírás alapján rendszeres időközönként – évente, illetve a határozott idejű előfizetői szerződés lejárata előtt 90 nappal pedig három alkalommal is – tájékoztatást kell adniuk az előfizetőiknek elérhető legkedvezőbb díjakról.

      +1 Adatvédelem

      Ez valójában nem újdonság, de a kódex egyértelművé teszi, hogy a „díjazás ellenében” fordulat már nem csak pénzfizetéssel kiegyenlített szolgáltatást jelent, hanem a személyes vagy más adatok átadásával is „fizet” az előfizető. Tehát az ingyenes szolgáltatás is lehet elektronikus hírközlési szolgáltatás – és vonatkoznak rá a felhasználókat védő szabályok –, ha az egyéb fogalmi feltételek igazak rá.

      Forrás: NMHH Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság

      NMHH Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elérhetősége

       

      "Nagy segítség nekünk fogyasztóknak."

      Nagy Dóra

      "Végre egy szakmailag segítő hatóság. Irányadó a szolgáltató vállalkozóknak."

      ISM

      "Javul a helyzet. Több az információ."

      Gyula V.

      A szerzőről

      Válaszolj

      Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

      Hírlevél

      Szeretnél értesítéseket fontos hírekről?

      Szeretnél értesítéseket fontos hírekről?

      Hetente egyszer megjelenő jóhírlevél.

      Köszönjük a feliratkozást!

      Share This