Válassza az Oldal lehetőséget

Az új jótállási szabályok a meghibásodott termékek gyorsabb javítására köteleznek

Az új jótállási szabályok a meghibásodott termékek gyorsabb javítására köteleznek

nov 28, 2020 | Drón | 0 hozzászólás

A 2021. január 1-jétől jelentősen megváltozó kötelező jótállási szabályok a javítási határnapok, feltételek módosításával is a vásárlók érdekeit szolgálják. A fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint egy-egy termék szervizelése akár 70-100 napig is elhúzódhatott.

Az egyértelmű, rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés megóvja a vevőket a végtelenségbe nyúló várakoztatástól, az időrabló utánajárástól.

A termékek rendeltetésszerű használat ellenére bekövetkező meghibásodása óhatatlanul bosszúságot okoz. Megeshet, hogy többször is fel kell keresnünk a kereskedőt vagy szervizt, mire visszakapjuk a javított háztartási gépet vagy televíziót, telefont, amelyet így hosszú ideig nélkülözni kényszerülhetünk. A jövő évtől pontosabb határnapok vonatkoznak a javításra és a cserére is. Az új rendelkezések nemcsak a fogyasztókat védik, hanem a vállalkozások jogkövető magatartását is segítik.

A vevő a hibás termékkel az azt értékesítő kereskedőhöz vagy közvetlenül a szervizhez fordulhat, alapesetben javítást várhat el. Olykor azonban rögtön kiderül, hogy az árucikk nem javítható. A felesleges költségek és az időhúzás elkerülése érdekében az új előírások szerint az első meghibásodás esetén nem javítható termékeket a vállalkozás 8 napon belül köteles cserélni. Ha a cserére nincs lehetőség, azonos határidővel a vételárat kell visszafizetni a vevőnek.

LOREM IPSUM

CURABITUR

SIT AMET

hibás termék
01.

15 napon belüli javításra kell törekedni.

Ha a termék hibája szervizben orvosolható, 15 napon belüli javításra kell törekedni. Ha ez mégsem tartható, a vevőt legkésőbb a tizenötödik napon értesíteni kell arról, hogy előreláthatóan meddig kell még várnia. Ha 30 napon belül sem sikerül megjavítani a hibás terméket, akkor nyolc napon belül ki kell cserélni azt, vagy vissza kell fizetni a vételárat. A kereskedő szintén cserélni köteles a terméket, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett. Ebben az esetben is pénzvisszafizetéssel váltható ki a pl. készlethiány miatt ellehetetlenülő csere. E rendelkezések megakadályozzák, hogy az akár a mindennapi élethez szükséges, drága árucikkek is hosszú hónapokra a szervizben ragadjanak..

02.

Nem kell alkalmazni

KIVÉTELEK: Az új szabályokat személygépkocsikra, motorkerékpárokra, segédmotoros kerékpárokra, lakóautókra, lakókocsikra, utánfutókra, elektromos kerékpárokra, elektromos rollerekre, quadokra, motoros vízi járművekre nem kell alkalmazni.

A vásárlót azonban ezekben a termékkörökben is tizenöt napon belül tájékoztatni kell arról, ha a javítás tovább tart, egyidejűleg azt is jelezve, hogy mikorra készülhet el.

  • 44% LOREM IPSUM DOLOR
  • 62% QUIS LEO CONDIME
  • 24% SIT AMET
03.

A hatóság folyamatosan ellenőriz

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az új jótállási szabályokkal védi a vevők érdekeit és a tisztességes vállalkozásokat. A tárca november-decemberben több közleményben ismerteti az átfogó változtatásokat.

A fogyasztóvédelmi hatóság folyamatosan ellenőrzi majd az előírások betartását a hagyományos és online kereskedelemben is.

%

LOREM IPSUM

04.

A javítás ideje nem számít bele a jótállási időbe

A kötelező jótállásra vonatkozó új szabályok azt szolgálják, hogy a vevő a lehető legkevesebb hátrányt szenvedje el elromlott terméke miatt. A jövő évtől alkalmazandó rendelkezések egyértelműsítik, hogy a szavatossági, jótállási igények érvényesítése nem köthető az eredeti csomagolás meglétéhez.

Visszatérő probléma volt mostanáig, hogy a termék az elhúzódó vagy többszöri javítás miatt futott ki a jótállási időből. 2021. január 1-jétől a jótállási idő meghosszabbodik azzal az idővel, amíg a vásárló a szervizelés miatt nem tudja használni készülékét. A javítási idő a jövőben tehát nem számít bele a jótállási időbe. Az csak azután folytatódik, hogy a vevőt értesítették a hiba kijavításáról, és a termék ismét működőképes.

  • 44% LOREM IPSUM DOLOR
  • 62% QUIS LEO CONDIME
  • 24% SIT AMET
05.

Védik a fogyasztók és a tisztességes vállalkozások érdekeit

Sokakat riasztott el a meghibásodott árucikk visszavitelétől, hogy az eladó az eredeti csomagolást kérte a jótálláshoz. A jogszabályi követelménnyel alá nem támasztható elvárás gyakran a legnagyobb odafigyeléssel, gondossággal sem teljesíthető. Életszerűtlen igény, hogy egy hűtőgép hatalmas kartondobozát, a merevítő hungarocellt és a fóliát akár évekig a lakásunkban tároljuk. A módosítás egyértelműen rögzíti, hogy a csomagolás megőrzése nem feltétele a szavatossági, jótállási igények érvényesítésének.

A vásárló az elromlott terméket az üzlet helyett a jótállási jegyen feltüntetetett javítószolgálathoz is elviheti. A tapasztalatok szerint emiatt azonban a kereskedőnek gyakran tudomása sem volt arról, hogy a termék meghibásodott. A vevő érdeke az, hogy a forgalmazó és a szerviz között jó legyen az együttműködés, megfelelő a kommunikáció.

Az új szabályok szerint a javítást végző köteles tájékoztatni az eladót arról, hogy a termék javítható-e. Be kell számolnia a javítás várható idejéről, majd elkészültéről is, hiszen a kereskedő csak így tud megalapozott információt adni a vevőnek. A naprakész tájékoztatás jelentősége megnő azzal, hogy a jövő évtől előírt határidő szerint, ha 30 napon belül nem történik meg a javítás, a fogyasztó cserét kérhet, ha arra nincs mód, visszajár neki a vételár. Az új rendelkezések ennek megfelelően bővítik a fogyasztóvédelem hatáskörét, a hatóság ellenőrizni fogja a kereskedő és szerviz közötti információcserét is.

Forrás: ITM Fogyasztóvédelmi Portál

LOREM IPSUM SIT AMET
Quisque nec ex quis leo condime ontum posuere sit amet ac nisi. Nulla quam ex, sodales sed lacinia au es imperdiet, sodales at sem. Cras sagittis vel dui ut interdum. Ut tempus ex vel sollicitudin lobortis. Phasellus faucibus aliquam nulla, sed sollicitudin ante sagittis porta.
LOREM IPSUM SIT AMET
Quisque nec ex quis leo condime ontum posuere sit amet ac nisi. Nulla quam ex, sodales sed lacinia au es imperdiet, sodales at sem. Cras sagittis vel dui ut interdum. Ut tempus ex vel sollicitudin lobortis. Phasellus faucibus aliquam nulla, sed sollicitudin ante sagittis porta.
LOREM IPSUM SIT AMET
Quisque nec ex quis leo condime ontum posuere sit amet ac nisi. Nulla quam ex, sodales sed lacinia au es imperdiet, sodales at sem. Cras sagittis vel dui ut interdum. Ut tempus ex vel sollicitudin lobortis. Phasellus faucibus aliquam nulla, sed sollicitudin ante sagittis porta.
nyugalom és megoldás

Mit gondolunk mi?

80%

Összefoglaló Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Aenean euismod elementum nisi quis eleifend quam. Cursus risus at ultrices mi.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
60%
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
70%
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
80%
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
90%
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
100%

Válaszolj

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél

Szeretnél értesítéseket fontos hírekről?

Szeretnél értesítéseket fontos hírekről?

Hetente egyszer megjelenő jóhírlevél.

Köszönjük a feliratkozást!

Share This