Válassza az Oldal lehetőséget

Újabb – a járványhelyzetben megtévesztően reklámozó – céget bírságolt a Gazdasági Versenyhivatal

Újabb – a járványhelyzetben megtévesztően reklámozó – céget bírságolt a Gazdasági VersenyhivatalPontszám 0%Pontszám 0%

Újabb – a járványhelyzetben megtévesztően reklámozó – céget bírságolt a Gazdasági Versenyhivatal.

 A Dettol termékcsalád forgalmazója 147 millió forintos bírságot kapott a hatóságtól, amiért megtévesztő állításokkal (pl.: „Elpusztítja a baktériumok 99,9%-át és inaktiválja a vírusokat”) reklámozta a termékeit.

A  járvány alatt megtévesztően árult fertőtlenítőtermékek miatt bírságolt a Versenyhivatal

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 147 milliós bírságot szabott ki a Dettol termékcsalád forgalmazójára, amiért a járványhelyzetben megalapozatlan állításokkal reklámozta fertőtlenítőszereit.

         A nemzeti versenyhatóság vizsgálata megállapította, hogy a Reckitt Benckiser Kft. megtévesztette a fogyasztókat az általa forgalmazott Dettol termékcsaládba tartozó biocid termékek (antibakteriális felülettisztító spray-k és kendők, kézfertőtlenítők és szappanok) népszerűsítésekor. A reklámok nagyfokú hatékonyságot állítottak (pl. „Elpusztítja a baktériumok 99,9%-át és inaktiválja a vírusokat”, „Víz nélkül pusztítja el a kórokozók 99.9%-át”), a cég ugyanakkor ezt a hatást az eljárás során csak a baktériumok vonatkozásában tudta elfogadhatóan igazolni.

kézfertőtlenítő

Mivel a járványhelyzet miatt a korábbiak sokszorosára emelkedett a kereslet a vírus elleni védekezést segítő termékek iránt, a GVH az elmúlt időszakban fokozott figyelmet fordított erre a területre – különösen abban az időszakban, amikor még nem volt vakcina a Covid-19 ellen, így a fogyasztók kiemelten érzékenyek voltak a védelmet ígérő reklámüzenetekre.

Jogsértőnek bizonyult annak módja is, ahogyan a termékeket a vállalkozás a Heim Pál Gyermekkórház logójával és ajánlásával népszerűsítette. Bár a logót és a „Heim Pál Gyermekkórház ajánlásával” szlogent a cég a felek közötti marketing-megállapodás keretében használhatta, a feltártak nem támasztották alá, hogy a termékek ajánlása szakmai ellenőrzést vagy vizsgálatot követően, megalapozott szempontok alapján történt, ahogyan egy átlagos fogyasztó gondolhatta. A logó és szlogen így megtévesztő üzenetet közvetített a vásárlók felé.

         A hatóság vizsgálata kiterjedt arra is, hogy miként népszerűsítette a fertőtlenítőszert az egyik legnépszerűbb hazai Facebook-profil, Tibi atya közösségi oldala. Az eljárás során egyértelműen megállapítható volt, hogy az oldal a két fél közötti együttműködés nélkül jelenítette meg a terméket, vagyis nem próbált szponzorációt leplezni a fogyasztók elől. A GVH így e vonatkozásban megszüntette az eljárást.

147 MILLIÓ FORINT BÍRSÁG

  • A tisztességtelen gyakorlatokért a GVH Versenytanácsa 147 millió forint versenyfelügyeleti bírságot rótt ki a Reckitt Benckiser Kft.-re. A döntés figyelembe vette többek között, hogy a több évig tartó reklámkampány érezhető hatással volt az érintett piacra. A versenyhatóság tekintettel volt ugyanakkor arra is, hogy a vállalkozás az eljárás hatására önként módosította reklámgyakorlatát és részben elismerte a jogsértést.

Júniusban a hatóság százmilliós bírságot szabott ki hasonló okokból, és jelenleg is folyik a vizsgálat a Virostop spray ügyében. Bár a Dettol termékekkel kapcsolatban jogsértőnek bizonyult reklámállításokat a forgalmazó már jóval a járvány előtt is alkalmazta, a GVH piaci felhívásának megfelelően elvárt lett volna tőle a fokozott óvatosság a járvánnyal érintett kereskedelmi gyakorlatok körében.

Mivel a járványhelyzet miatt a korábbiak sokszorosára emelkedett a kereslet a vírus elleni védekezést segítő termékek iránt, a GVH az elmúlt időszakban fokozott figyelmet fordított erre a területre – különösen abban az időszakban, amikor még nem volt vakcina a Covid-19 ellen, így a fogyasztók kiemelten érzékenyek voltak a védelmet ígérő reklámüzenetekre. Júniusban a hatóság százmilliós bírságot szabott ki hasonló okokból, és jelenleg is folyik a vizsgálat a Virostop spray ügyében. Bár a Dettol termékekkel kapcsolatban jogsértőnek bizonyult reklámállításokat a forgalmazó már jóval a járvány előtt is alkalmazta, a GVH piaci felhívásának megfelelően elvárt lett volna tőle a fokozott óvatosság a járvánnyal érintett kereskedelmi gyakorlatok körében.

 Emerson azt mondta, hogy ha egy jobb egérfogót csinálsz, az emberek ösvényt taposnak a kunyhódhoz. Ez azonban ma már nem igaz. Senki sem fog hozzád ösvényt taposni. Be kell csomagolnod, és reklámoznod kell azt az egérfogót. Akkor jönni fognak. Charles Gillette

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 100 millió forintos bírságot szabott ki egy szlovén cégre, amiért a COVID-19 vírustól való félelmet kihasználva a megfelelő engedélyek hiányában, valótlan ígéretekkel forgalmazta fertőtlenítőszerét.

         A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaly indított versenyfelügyeleti eljárást a www.shopolo.hu weboldalt működtető szlovén céggel szemben. A cég ugyanis a COVID-19 járvány első hazai hulláma alatt a vírusokkal, baktériumokkal és fertőzésekkel szemben védelmet ígérve reklámozta fertőtlenítőszereit magyar honlapján, illetve közösségi oldalakon. A termékekből a felfokozott fogyasztói hangulatban két hét alatt több mint tízezret adtak el tavaly márciusban.

Az eljárás feltárta, hogy az „Antiseptic” vagy más néven „Antivirus” kézfertőtlenítők nem rendelkeztek sem uniós, sem magyarországi engedéllyel, így jogszerűen nem kerülhettek volna forgalomba. A hirdetések emellett megalapozatlanul ígértek védelmet a baktériumokkal és vírusokkal szemben.

   Az ITM Élelmiszer és Vegyipari Laboratóriumának vizsgálata alapján ugyanis a termékek semmilyen antibakteriális vagy antimikrobás hatással nem rendelkeztek – a nagy számú panasz alapján egyszerűen vizet tartalmaztak.

         A vizsgálat megállapította, hogy a cég amellett, hogy engedély nélkül hozta forgalomba a terméket, megsértette a fertőtlenítők (ún. biocid termékek) forgalmazására vonatkozó közösségi előírásokat is. Ezek alapján ugyanis a címkén fel kell tüntetni többek között a termékkategóriát, az összetevőket, a hatóanyagok nevét, a gyártó és a forgalmazó elérhetőségi adatait, illetve a biztonsági információkat és tájékoztatásokat. A kérdéses termékek teljes egészében mellőzték az előírtakat.

A cég emellett félretájékoztatta a fogyasztókat az ingyenes és díjmentes kiszállítással kapcsolatban is.

         A Versenyhivatal 100 millió forintos versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a szlovén székhelyű Mi Sport d.o.o.-ra. A hatóság a bírság kiszabásakor figyelembe vette többek között, hogy a tisztességtelen gyakorlat sérülékeny fogyasztói kört érintett, ráadásul egyszerre több szempontból jogsértő volt. A GVH Versenytanácsa értékelte ugyanakkor azt is, hogy a cég részben elismerte a jogsértést.

Forrás: GVH Sajtóiroda

Értékelés

0%

0%
0%

A szerzőről

Válaszolj

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél

Szeretnél értesítéseket fontos hírekről?

Szeretnél értesítéseket fontos hírekről?

Hetente egyszer megjelenő jóhírlevél.

Köszönjük a feliratkozást!

Share This